sunnuntai 7. elokuuta 2016

Palauttelua maanpinnalle

Tänään on jotenkin huonot fiilikset. En tiedä. Mutta on sellainen olo ettei ole tärpännyt kun ei vieläkään ole mitään oireita.


Tajusin, että minun pitää muuttaa asennetta. Minulla on taas se sama ajatusmalli kuin esikoisesta, että "varmasti heti tärpää, miksei muka tärppäisi?!" Tämä ehkä jopa korostuu nyt toisella kerralla kun tietää ettei mitään vikaa pitäisi olla kun ensimmäinenkin raskaus alkoi suht nopeaan.

Mutta, reality check! Olin silloin 27v ja raskautumiseen meni 3kk. Nyt olen 32v eli lyhyellä matikalla 5 vuotta vanhempi. Nythän tähän voi mennä vaikka tuplaten enemmän aikaa! Kaivoin esiin myös tilastot jotka on minusta aika masentavia.

"Naisen luonnollinen hedelmällisyys alkaa heiketä jo ennen 30. ikävuotta, koska munasolujen määrä vähenee jatkuvasti. Samalla myös jäljellä olevien munasolujen laatu on todennäköisesti heikompi kuin nuorempana." Clearbluen sivuilta.

"Yhtä kuukautiskiertoa (munasolun irtoamista) kohden onnistumisen todennäköisyys on kuitenkin ihanteellisissakin olosuhteissa vain 20-25 %." Perhesuunnittelun sivut.


Eli tämän taulukon mukaan olen ollut 27- vuotiaana hyvässä tilanteessa ja nyt on jo aikamoinen gappi tullut.





Tämä on vielä masentavampi. Vuodessa vain 63% tulee raskaaksi. Vain vähän yli puolet!! Tieto lisää tuskaa ja samalla helpottaa. Ainakin auttaa muuttamaan nyt vähän asennetta joka minulla on, että "jään sitten äitiyslomalle ensi vuoden huhtikuussa" :D 

Ja tästä blogista voi tulla hyvin tylsä ja hiljanen jos yritys kestää ja kestää. Voi jopa olla, että täytyy ottaa ihan tietoisesti tauko jotta pystyy olla stressaamatta. 

Olen kesäloman aikana lihonutkin, joten näytän jo raskaana olevalta, piru vie! Tuntuu, että töissä katsotaan vatsanseutua. Juu, ruoka- ja turvotusvauva siellä on. Päätin eilen taas aloittaa lenkkeilyn ja ruokavalion siistimisen. Kaikki punnataan ja lasketaan. Täytyy kehitellä tällaista muuta projektia myös.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti